POPRZEDNIE EDYCJE [37].

Wstęp

.

Miejsce:
Pawilon 1, Międzynarodowe Targi Poznańskie

Poznan International Fair (MTP), pavilion 1


Wernisaż:
10.11.2017, godz. 18.00

opening: 10th November 2017, 18:00


Wystawa:
10–16.11.2017

exhibition open from 10th until 16th November 2017


Fundatorzy nagród:
Nagrody specjalne ufundowane przez:
– Prezydenta Miasta Poznania
oraz firmy:
– Manufaktura Goplana
– Mercedes-Benz Duda-Cars
– Solar S.A.
Nagrody dodatkowe:
- Fundacja Bęc Zmiana


Kuratorzy:
Maciej Kurak

Użyteczność sztuki było hasłem 37 wystawy pokonkursowej im. Marii Dokowicz. Temat łączył dwie główne aktywności rozwijane na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu – sztuki piękne oraz sztuki projektowe. Problematyka zagadnienia wprowadza nas w dyskusję na temat cech współczesnych działań twórczych, odsłaniając różne punkty widzenia, wiele form myśli w kontekście użyteczności. Przedstawia działania kreatywne jako użyteczne dla społeczeństwa i kultury.

Nominowani

.

Andrzejczak Maciej
Bartczak Zuzanna
Bilska Paula
Borkowicz Kuba
Chrzanowska Magdalena
Ciszak Emilia
Daszkowski Krystian
Dąbrowska Aneta
Deczkowska Dobrawa
Garstecki Mikołaj
Grudzińska Izabela
Jugo Magdalena


Kryshtofik Aliona
Krzysiek Kaja
Kucharzyk Kinga
Kulpa Maria
Latanowicz Aleksandra
Maćkowiak Agnieszka Cecylia
Marciniak Magdalena
Martyniuk Joanna
Muszyńska Joanna
Nowicka Sonia Małgorzata
Polerowicz Aleksandra
Popiela Kinga


RadawskiMaksymilian
Rybska Aleksandra
Rzepińska Marta
Sitarska Izabela
Strzelczyk Ada
Szyda Joanna
Waszak Mateusz
Wąsowska Katarzyna
Weiss Wojciech
Wera Weronika
Wojciechowska Karolina
Zakrzewska Natalia


Laureaci

.

MACIEJ ANDRZEJCZAK


Tytuł dyplomu:

Deziluzja

Promotor:

Prof. dr hab. Andrzej Zdanowic

prof. zw. UAP
II katedra malarstwa


W malarskiej pracy ukazano doznanie iluzji podążające w stronę metamalarstwa. Płótna te są próbą przewartościowania klasycznego odbioru obrazu malarskiego. Ich obiektowa forma aktywizuje odbiorcę. Prace prowadzą otwarty dialog z historią malarstwa, nawiązując do XVII wiecznych holenderskich martwych natur. Wystawę dyplomową można podzielić na trzy grupy obrazów względem deziluzji. Pierwszą są tradycyjnie malowane na licu obrazy o klasycznej formie. Drugi zbiór stanowią prace, do których zostały stworzone specjalne modele. Trzecim natomiast są obrazy, które eksplorują potencjał swojej formy. Ta różnorodność opiera się na relacjach po między bokiem a licem obrazu. Forma prac ma wzmagać ich przedmiotowy charakter oraz niejednoznaczność. Pozostawione puste, białe lica nawiązują do teorii G. Boehma o ikonicznym gęstnieniu rzeczywistości w obrazie. Pozostawiony grunt niejako oczekuje malowidła jednocześnie nim będąc.


Dokumentacja:

1. Draperia, 110 x 110 x 20cm, olej na płótnie.
2, 2a. IKEA, 30x40x17 cm, olej na płótnie
    (model jako integralna część pracy, 21 x 40 x 17cm).
3, 3a. Wnętrze obrazu (1), 50 x 40 x 20cm, olej na płótnie,
    (model jako integralna część pracy, 50 x 40 x 20cm).
4. Wnętrze obrazu (2), 160 x 90 x 20cm, olej na płótnie,
    (model jako integralna część pracy, 30 x 90 x 20cm).
5. Pustka, 90 x 80 x 15cm, olej na płótnie.
6. Bez tytułu, 120 x 90 x 20cm, olej na płótnie.
7. 8. Zdjęcia przestrzeni wystawy.

previous arrow
next arrow
Slider

ALIONA KRYSHTOFIK


Tytuł dyplomu:

Eksperymentalne naczynie do picia - forma w kategoriach projektowania synestetycznego

Promotor:

dr hab. Dariusz Kuźma

prof. nadzw. UAP


Asystent:

dr Magdalena Grenda

Modele wykonane w Warsztacie Ceramicznym na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych UAP.


Opiekun

dr Wojciech Tężycki

Wydział Architektury i Wzornictwa


W oparciu na spostrzeżenia w relacji z przedmiotami codziennego użytku rozważono nad wielozmysłowym doświadczeniem formy i sposobu interakcji z otoczeniem. W ramach dyplomu przeprowadzono warsztaty ceramiczne dla osób niewidomych badając zmysł dotyku. Eksperymentalne naczynia zostały zbudowane w oparciu o analizę powstałych prac. Zamiarem było podważenie i celowe poddanie krytyce rozwiązań, które stosujemy na co dzień, znalezienie podstaw danego przedmiotu. Projekt dyplomowy stał się rozbudowaną pracą badawczą, otwierającą wiele możliwych kierunków dalszego rozwoju.


Technika:

Modele są odciskane i odlewane w różnych materiałach (kamionka, porcelana, glina). W procesie odlewu bryły są łączone, żeby uzyskać podwójną ściankę naczynia. Różne w dotyku i wadze materiały inaczej wpływają na wrażenia użytkownika, dlatego istnieje możliwość używania osobnych elementów, uzyskując podwójną ściankę poprzez włożenie jednego w drugie. Element wkładany jest dopasowany do każdej formy.


Wymiary prac (wysokość x średnica):

klepsydra 14x9cm,
fala12x7cm,
bób12x10cm.

previous arrow
next arrow
Slider

Wystawa towarzysząca

[Praktiker]

Czas trwania:
21.11–03.12.2017

Wernisaż:
21.11.2017, godz. 18.00

Lokalizacja:
Galeria Duża Scena UAP, Al. Marcinkowskiego 28/1
Galeria Mała Scena UAP, Al. Marcinkowskiego 28/2

Kuratorzy:
Piotr Grzywacz
Maciej Kurak

Koordynatorzy:
Aleksandra Gaj
Katarzyna Kucharska

„Każde dzieło zorganizowane, dom, poemat lub obraz jest przedmiotem użytecznym, mające
swoje przeznaczenie, które nie separuje ludzi od życia, lecz pozwala je organizować.”

Cyt.: El Lissitzky „Wieszcz” nr 1–2, 1922 r.



W dwutysięcznym roku, w galerii Inner Spaces miała miejsce wystawa pod tytułem Praktiker,
na której zaprezentowane zostały prace skupione na praktyczności sztuki oraz organizacji
świata poprzez częściowe użytkowanie istniejących idei i praktyk. Wystawie towarzyszył
manifest artystyczny przedstawiający sztukę jako działanie wtapiające się w codzienność,
pragnące umknąć instytucjonalnemu widzeniu sztuki. Kontynuując myśl wspomnianej wystawy,
w Miejskich Galeriach UAP w Dużej i Małej Scenie, przedstawiamy prace, które mówią
o wykorzystywaniu istniejących struktur realności do tworzenia nowych przedstawień tu i teraz.
Osadzone są w teraźniejszości jako jedynym czasowym kontekście. Głęboko zakotwiczone
w powszedniości i praktyczności nie są do końca rozpoznawalne, nie przypominają „spektaklu”,
a ich wyjątkowość i oryginalność łączy się ze zwyczajnością. W tego typu działaniach
podważona zostaje struktura dzieła artystycznego. Artysta nie jest tu najważniejszy,
a realizacja o tyle jest znacząca, o ile pozwala na użytkowanie przez widza.
Anonimowość/sytuacje „no name” posiadają większą siłę oddziaływania na odbiorcę, ponieważ
pozwalają utożsamiać się z dziełem, odkrywać i tworzyć je na nowo. Dzieło uaktywnia odbiorcę
czyniąc z niego użytkownika. Pobudza w nim krytyczne myślenie bez konieczności rozumienia
sztuki, sprzyja poszukiwaniu rozwiązań dla myśli zainicjowanej przez twórców. [...]


Maciej Kurak

[PRAKTIKER]

Galeria

.

DOKOWICZ 2017

Partnerzy

.

Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
Al. Marcinkowskiego 29
60-967 Poznań

tel. 61 855 25 21
NIP: 778-11-28-625
REGON: 000275808